Buxusziekte, spuiten of rooien?


Een paar weken terug, tijdens het knippen van de buxus, zag ik een zwarte verkleuring aan het blad. Dat zag er verdacht uit. De volgende dag ging ik naar Jos. (www.verstratenwalhout.nl) Hij heeft veel verstand van ziektes in planten. Hij constateerde wat ik al bijna zeker wist, de buxus was aangetast door de gevreesde tak ziekte.

Op veel plaatsen in Engeland, Duitsland en Nederland is de buxus aangetast door -Cylindrocladium- de tak ziekte. Als ik niets doe gaat mijn hele buxustuin dood. En het gaat snel, volgend jaar kan de hele tuin zijn aangetast. De planten worden zwart en de bladeren vallen af.

Spuiten dan maar? Jos kon niet garanderen dat het de buxus kon redden. Wellicht alleen wat vertragen. Een andere optie: rooien. Mijn 25 jaar oude buxustuin eruit? 

Ik nam een flacon gif mee naar huis. Daarna volgden dagen van twijfel. Spuiten of rooien? Rooien of spuiten? Tot het gedenkwaardige gesprek op de tuinbank tussen mijn man en mij. Mijn man: “Hoor eens, jij zit nog in de ontkenningsfase. Die buxus wordt nooit meer beter!”

Hij had gelijk. Ik moest afscheid nemen van mijn buxustuin.

Het is nu twee weken later en ik heb zo’n 1000 buxusstruiken gerooid. De tuin lijkt opeens heel ruim. En er is een creatieve gedachtestroom in mij op gang gekomen.....

Toegegeven, het is slikken, maar eenmaal over de schrik heen is een nieuwe tuin maken eigenlijk best leuk!

Voor open tuindagen zie:

                                              romantischerozentuin.nl



De buxustuin afgelopen zomer

Ik begin met rooien
  
 
Gedeelte van de tuin met buxus





Dezelfde plek buxusrand weg
De achterste rand ook weg.
Close up. De tak ziekte



De tuin zonder buxus. De gras paden ga ik breder maken.
 

Reacties